Nagyon feszül a húr, az emberek kezdik elveszíteni a türelmüket...
...és attól félek, hogy elég egy szikra, és olyan dolog fog történni, aminek következményei ma még beláthatatlanok. Sokan úgy érzik, hogy harcban állnak a munkáltatóval - ezt többek között Kőfalusi Richárd, a VDSzSz Szolidaritás szegedi tisztségviselője írta szakszervezetünk vezetése részére, levelében tolmácsolta vjv-tagtársaink reakcióját az elhíresült, Csépke András által kiadott parancskönyvi rendeletre.
Mint levelében fogalmazott:
Szeretném tolmácsolni számotokra a tagság véleményét, reakcióját, melyet az elhíresült, Csépke úr által kiadott parancskönyvi rendelet váltott ki. Egy általam igen nagyra becsült vjv-kollégám ezt írta:
A parancskönyvhöz néhány gondolat: A tulajdonoshoz kell (NFM) fordulni, hogy Csépke urat a Máv-Start éléről távolítsa el. Az általa aláírt parancskönyvben szándékosan félremagyarázza és félrevezeti a vezető-jegyvizsgálókat. Az egy személyes vonattovábbításra utasít a Ksz 9. sz. melléklet 1.2.2 pontjára és alpontjaira hivatkozva. Ez a pont, csak a SZVÖR szerint hagyományos (nem távzárású) szerelvénnyel kiállított vonatra vonatkozik.
Bp-Nyugati pu vonatkozásában a Budapest elővárosban nem indul és nem érkezik a SZVÖR szerint ilyen szerelvény. Kivétel nélkül nem hagyományos (távzárású) szerelvények közlekednek, ezért értelemszerűen az 1.2.2 pont nem vonatkozik ezekre a vonatokra. Az nem igaz, hogy a biztonságos vonatközlekedésre nem vonatkozik ez a melléklet, hiszen az 1.1 pont legutóbbi módosítása is erre vonatkozott. A módosítás előtt 1+1 fő volt az előírt létszámnorma, amit, pont a biztonságos vonatközlekedés miatt módosítottuk 1 fő vjv és 1 fő jv-re, hogy a forgalmi tevékenységet nem végző fedélzeti jegyellenőr ne lehessen második vonatkísérő a vonatokon e pont alapján.
A vjv-k, többek közt egyszerűen a szakmai önbecsülésüket látják sérülni e rendelkezés miatt. Az elővárosból Nyugatiba érkező vonatokon nem egyszer 500 fő utas is van, akik többsége az érkezés előtt fél órával száll föl a vonatra. Egyedül képtelenség normális jegyellenőrzést végezni. Ráadásul azokon a vonalakon, ahol még nincs kiépítve az automata jegykiadó rendszer, ott rengeteg jegyet kell eladni. Természetesen a vjv-k törekednek arra, hogy minél több jegyet adjanak el, hiszen a jegyeladási jutalék a bérüket növeli. Ezért a bérletekre és a többi jegy ellenőrzésére nem marad elegendő idő, csak felületesen lehet ellenőrizni. Főleg azoknak a kollégáknak, akik a Jé-géppel dolgoznak.”
Egy másik kollégám annyira felháborodott, hogy már kapát, kaszát akart ragadni, és azt javasolta, hogy azonnal álljunk meg, és erre a pontra hivatkozott:
F2. "1.4.1. A felelősség a munkavégzésért egyéni. ...."
F2.1.4.7.1. "A dolgozó köteles megtagadni a munkavégzést minden olyan esetben, ha azzal vagy a munkáltató utasításának teljesítésével a forgalom biztonságát, életét, egészségét vagy mások testi épségét közvetlenül veszélyeztetné. Ha a dolgozó a rendelkezésre jogosult feljebbvalójától olyan utasítást kap, mely megítélése szerint utasítás vagy szabályellenes, köteles erre a figyelmét írásban felhívni és ha a rendelkezést adó ennek ellenére ragaszkodik a rendelkezése végrehajtásához, akkor ezt a rendelkezést adó köteles írásban megismételni, vagy ennek hiányában a rendelkezést adó részére a szolgálatot a rendelkezés végrehajtásáig át kell adni.
Az emberek többsége elkeseredett, és nem értik, kérdezik, miért utál bennünket ennyire Csépke úr? Teljes joggal hivatkoznak arra, hogy a Tescóban egy árufeltöltőnek az alapja magasabb, mint egy tíz éve itt dolgozó vezető jegyvizsgálónak, de az elvárások, a felelősség közel sem azonos. Nagyon feszül a húr, az emberek kezdik elveszíteni a türelmüket, és attól félek, hogy elég egy szikra, és olyan dolog fog történni, aminek következményei ma még beláthatatlanok. Sokan úgy érzik, hogy harcban állnak a munkáltatóval, és kaptam olyan javaslatot is, hogy osszunk fekete kokárdát azon embereknek, akik nem értenek egyet Csépke úr parancskönyvi rendeletével. Kérlek benneteket, hogy gyorsan cselekedjetek, és ne hagyjuk annyiban a dolgot!
Tisztelettel:
Kőfalusi Richárd VDSzSz Szolidaritás Szeged TSZVI Szeged alapszervezeti vezető ügyvivő, tisztségviselő
Ismételten felhívjuk figyelmeteket a mellékelt két felhívásunkra! A 12 órán túli foglalkoztatást visszavonó nyilatkozat aláírása mellett a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzés megtagadásával fejezd ki szolidaritásod Annával és Zsolttal, a két kirúgott vezető jegyvizsgálóval! Segíts nekik, segíts nekünk!
Ezen kívül természetesen továbbra sem javasoljuk senkinek sem aláírni a munkáltató által felkínált, a napi rendes munkaidő 8,4 órára emeléséről szóló megállapodást mindaddig, amíg erről meg nem egyezünk a Startnál. Úgy ítéljük meg ugyanis, hogy az egyéni megállapodás nem szolgálja a jegyvizsgálók érdekeit.
Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! Legfontosabb szolgáltatásainkat itt találod! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.
Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!
