Túlterjeszkedne a VDSzSz? - konzultáció volt a Minisztériumban
Nincs olyan álláspont, amit ne lehetne megváltoztatni – nyilatkozta a kormányoldal az augusztus 4-i vasúti törvénnyel kapcsolatos egyeztetés elején a Közlekedési Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumban. Ehhez képest az általunk kezdeményezett módosítások egy részére azt mondták, hogy „túlterjeszkedünk” a módosítás határain. Más vonatkozásban viszont kiderült, újat mondtunk nekik.
A vasúti törvény módosító törvényjavaslat konzultációján rengeteg szakszervezet jelen volt, ehhez képest az utazó személyzet fogalom hallatán senki másnak nem esett le, hogy abba a jegyvizsgálók is beletartozhatnak. Merthogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem tért ki rájuk, az még rendben is van. Na, de a többi?
Történt ugyanis, hogy az előkészítés alatt álló Vasúti törvény-módosítás és a Munka törvénykönyve finoman szólva ellentmondásba került egymással. A Minisztérium szakemberei ugyanis fogták a vonatkozó uniós irányelvet, lefordították magyarra a jogharmonizáció jegyében – mint ahogy el is ismerték ezt. Ezzel önmagában nem is lenne gond.A vasúti törvény módosító törvényjavaslat konzultációján rengeteg szakszervezet jelen volt, ehhez képest az utazó személyzet fogalom hallatán senki másnak nem esett le, hogy abba a jegyvizsgálók is beletartozhatnak. Merthogy a Mozdonyvezetők Szakszervezete nem tért ki rájuk, az még rendben is van. Na, de a többi?
Azonban például a munkaközi szünet kiadásával kapcsolatban a jelenlegi szabályozás szerint 6 óra elteltével 20 perc jár az érintett munkavállalók részére, amit minden három óra elteltével újabb követ.
A bökkenő ott van, hogy az Európai Uniós szabvány szerint 6 óra elteltével 30 perc munkaközi szünetet kell biztosítani, azonban arról nem szól semmit, mi vonatkozik a további szünetekre. A Minisztérium álláspontja szerint ezekre a Munka törvénykönyvében leírtak vonatkoznak. Félreértés ne essék: semmi jónak nem akarunk elrontói lenni, szívesen belemennénk a munkavállalók szempontjából kedvezőbb változásba, azonban a nem precíz megfogalmazás örökös vitaforrás lesz.
Egy másik példa: jelenleg a 8 órás pihenőidőbe nem számít bele a hazautazással töltött idő, míg a törvényjavaslat szövegében erre még csak utalás sincs.
Ezen kívül kezdeményeztük, hogy a törvény írjon elő a munkavállalók részére utazási nyilvántartás vezetését. Jelenleg ugyanis a munkáltató egyoldalúan jegyzi – vagy inkább nem jegyzi – többek között a túlmunkát, a pihenőidőt, amit – ha érdeke úgy kívánja – bármikor meg is semmisít. (Ahogy az a sztrájk alatt felvett eseménykönyvek egy jelentős részével is történt.)
Az utazási nyilvántartás azonban a munkavállaló szemszögéből mutatná az egyes szolgálatok tényleges alakulását, ami a hatóságok számára bizonyító erejű lenne. A módosítás bevezetésével nem lenne többé kérdéses a túlóra-pótlék kifizetése, hogy csak egy példát említsünk. A Minisztérium képviselője szerint ezzel az indítványunkkal túlterjeszkedtünk a törvényjavaslat elfogadható határain, erről ugyanis – szerinte – a Kollektív Szerződésben kellene megállapodni. Már amelyik MÁV Csoporthoz tartozó cégnél egyáltalán van ilyen. Mindenesetre nem zárkóztak el módosításaink elől. Abban maradtunk, hogy augusztus 8-ig kell a fentiekkel kapcsolatos szöveges javaslatainkat a Minisztérium részére megküldeni, majd az azt következő hét második felében egy ismételt konzultációra kerül majd sor.