Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Hírlevél - Start - 2009. február 19.


Paradigmaváltást szeretne Apavári József (továbbiakban: József), a MÁV-Start Zrt. altrónra emelt humánpolitikai vezérigazgató-helyettese (pardon, a titulusban tévedtünk: József általános adminisztrációs vezérigazgató-helyettes, jóllehet, a humánpolitikai vezérigazgató-helyettes kifejezésnek legalábbis több értelmét látjuk - a szerk.), aki jóval beszédesebb elődjénél. Aggódunk, hogy Virág Imre magyar hangjának sorsa iránt. Azzal kapcsolatban, hogy a paradigmaváltás pontosan mit is jelent, József követeléseinkre utalva elmondta: reméli, hogy ezt a számára eléggé zűrzavarosnak tűnő helyzetet fel lehet oldani. A légkört mindenesetre nem sikerült oldania azzal a szakszervezetek részére feltett kérdésével, amivel azt próbálta megtudakolni, hogy melyik érdekképviselet szerint nincs Kollektív Szerződése a Startnak. Örvendetes, hogy egy kéz se lendült a magasba: nem véletlenül, hiszen a Start KSZ-e addig hatályos, amíg újabb nem köttetik a felek között.

Sokadszorra rákérdeztünk a Start és a BKV közötti együttműködésre, aminek „eredményeképp” IC-vonatokkal lehetne száguldozni a HÉV-vonalain szédületes, óránként harminc kilométeres sebességgel. Emellett a Start halálát jelentené, ha az elővárosi közlekedéssel összefüggő tevékenységeket kiszerveznék egy új vállalatba. Az erre a napirendi pontra a VÉT-re belátogató vezérigazgató szokatlanul ingerülten válaszolt kérdésünkre: egyrészt nem tudja, mi köze van ehhez a szakszervezeteknek, másrészt arról sem tud, hogy a Start meg akarná venni a HÉV-et: „az elővárosi projekt megszűnt”. Határozottsága alábbhagyott, amikor tájékoztattuk a Vasúti Egyeztető Bizottság legutóbbi ülésén Csepi Lajos által elmondottakról. A szakállamtitkár szerint ugyanis jelenleg arról folynak a tárgyalások, hogy az elővárosi közlekedés egy holdingszervezetbe kerülne. Megkérdeztük a vezérigazgatót: ha ez igaz, érintené-e a munkavállalókat? „Így igen” – volt a válasz. Mindenesetre az üzleti tervben 30 milliárd forint sorsa továbbra is lebegtetve van, ebből az összegből követeléseinket könnyűszerrel ki lehetne fizetni. Természetesen, épp az ellentmondások teszik szükségessé, hogy követeléseink között maradjon a HÉV MÁV-Start részéről történő megvásárlásának megakadályozása is.

József szerint nemhogy kevesebb álruhába bújtatott szolgáltatás-felügyelőre lenne szükség, hanem ellenkezőleg: fokozni kell jelenlétüket. A válasz természetesen elfogadhatatlan, mert a cég jelenleg inkorrekt módon, a munkavállalók emberségét kijátszva, például koldusnak öltözve provokálja őket. Hangsúlyoztuk: nem a korrekt ellenőrzés ellen van kifogásunk, hanem az olyan eljárás ellen, aminek során aljas módon a Start kijátssza saját munkavállalóit – extrém helyzetek elé állítva őket.

A Cargo a továbbiakban nem rendeli meg a tehervonatok kocsivizsgálatát Zalaegerszegen, mivel saját munkavállalóit telepítette oda, ezért a műszaki ellenőrzést eddig végző Startosok munkája csökken. A munkáltató ezzel indokolta, hogy hét Startos kocsivizsgálót a térségben máshova szándékoznak áthelyezni. Erre helyi szinten nem kaptunk választ, ezért fölöttébb furcsának tűnt Józsefnek az a bejelentése, hogy a napirend előtti felvetésekkel ilyen formában nem kíván foglalkozni. Ez természetesen tarthatatlan, mivel sajnos, a helyi problémák többségét képtelenség helyi szintű egyeztetéssel megoldani.

József hangsúlyozta, hogy a követelések teljesítéséről egy új Kollektív Szerződés tárgyalásával együtt, csomagban kíván tárgyalni, úgy, hogy szerinte meg kellene feledkezni a régi követelésekről. Válaszunkban elmondtuk: nincsenek régi követelések, mivel azok még a tavalyi év elején - amikor a Starttal ezekről majdnem sikerült megállapodni - távolról se számítottak réginek. Azóta viszont nem voltak érdemi tárgyalások. Természetesen, követeléseinket fenntartjuk, a munkáltató pedig a munkabéke érdekében a közeljövőben átküldi az általa javasolt megoldási javaslatait. Kíváncsian várjuk.