Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Közel kétezer vasutas munkahelye veszélyben? Lázár Jánoshoz fordultunk az egyeskocsi fuvarozással kapcsolatban megjelent nyilatkozat miatt


Aggodalomra ad okot Csepreghy Nándor miniszterhelyettes napokban megjelent nyilatkozata a jelenlegi vasúti egyeskocsi támogatás megszüntetéséről, átalakításáról. Idén áprilisban Lázár János ÉKM-miniszter pozitív kicsengésű választ adott a szakszervezeti megkeresésre. Most a foglalkoztatási helyzet stabilizálását kezdeményeztük a miniszternél.

Csepreghy Nándort, az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) miniszterhelyettese a sajtó megkeresésére a napokban nem cáfolta, hogy az egyes kocsi fuvarozás/szórt elegy szállítás rendszere valóban megváltozik. Szerinte azonban a támogatás elsősorban mindössze néhány cég, például az osztrák hátterű Rail Cargo Hungary bevételeit növelte. „A teherszállítás támogatásának valóban van helye, de sokkal jobb lenne azt a MÁV pályafelújítási feladataihoz közvetlenül hozzárendelni” – mondta.

A miniszterhelyettes szerint  olyan csomópontokra kellene összpontosítani a forrásból, amely kifejezetten a vasúti árufuvarozást támogatja. Vagyis szerinte nem veszítené el a vasúti ágazat ezt a forrást, csak a jövőben nem pár cég fogja szétosztani az összeget. Ha javul a pálya, az is segítség a fuvarozóknak, mert kevesebb lesz a lassítás és a gyorsítás, ami kevesebb energia és költség. Ha a szállítmányok gyorsabban és pontosabban érnek oda, az szintén gazdasági előny. Azaz az ÉKM álláspontja az, hogy nem készpénzt kapna az ágazat, hanem szolgáltatást, jobb pályát.

Ezzel finoman szólva is ellentétes Lázár János miniszter korábbi, az egyes kocsi fuvarozás állami támogatását sürgető témában a VSZ-szel közösen írt levelünkre adott válasza, ami merőben optimista kicsengésű. Március végén az egyes kocsi vagy más néven szórt küldeményes vasúti fuvarozás idei állami támogatásának folyósítását sürgettük, ennek hiányában ugyanis komoly foglalkoztatás krízis alakulna ki a támogatásban részesülő kilenc vasútvállalatnál - köztük az RCH Hungariánál is. Akkor Halasi Zoltán, a VDSzSz Szolidaritás elnöke és Meleg János, a VSZ elnöke emlékeztette az ÉKM-minisztert, hogy az egyes kocsi fuvarozás esetleges megszűnése közel kétezer vasutas - többségében szakszervezeti tagok - mozdonyvezetők, tolatásvezetők, kocsirendezők, karbantartók, forgalmi szolgálattevők, kocsivizsgálók, adminisztrátorok megélhetését veszélyezteti: ezernyi család kerülne egyik napról a másikra kilátástalan helyzetbe.

Erre a megkeresésre adott áprilisi válaszában Lázár János "természetes adminisztratív okokkal" magyarázta a támogatás késlekedését, majd tájékoztatta a két érdekképviselet vezetését, hogy

a forrás biztosítása már folyamatban van az Energiaügyi Minisztérium zöld forrásából, ezt követően kerülhet megkötésre a Támogatási szerződés, majd annak folyósítása a lebonyolító számára és a kifizetés a résztvevőknek.

Az állami támogatás ebben a szegmensben nem csak a foglalkoztatás miatt, hanem azért is fontos, mert ennek fenntartása megakadályozhatja, hogy több millió tonna árut a közúton szállítsunk, amely infrastrukturális és környezeti szempontból is hátrányos lenne, tudatában a vagyunk a vasút kiemelten fontos szerepének.

Mindezek alapján még egyszer szeretném Önöket megnyugtatni, hogy a folyamatok jó irányba haladnak, és a minisztérium mindent megtesz a vasúti ágazat fejlesztése érdekében.

Teljes mértékben érthető, hogy Csepreghy Nándor ÉKM-miniszterhelyettes napokban a sajtóban megjelent nyilatkozata érintett tagjaink körében riadalmat keltett. Épp ezért felhívtuk Lázár János ÉKM miniszter figyelmét arra, hogy a vasúti egyeskocsi támogatás (vekt) megszűnésének a magyar munkavállalók foglalkoztatására és megélhetésére gyakorolt hatása számottevő. A vekt idei évre meghatározott keretősszege őszre kimerült, aminek már most negatív hatása van a foglalkoztatásra. A Magyar Vagon Vasúti Kft. .több telephelyén a havi munkaidőkeretet felváltotta a hét havi munkaidőkeret. Félő, hogy idővel a folyamat létszámleépítésbe fordult át, ami a TS-Hungaria miskolci üzemében már be is következett.

Újfent emlékeztettük arra, hogy a két infrastruktúra üzemeltető társaságnál a vonali kiszolgálást végző tolatásvezetők, kocsirendezők - esetlegesen mozdonyvezetők - foglkoztatása válhat feleslegessé. Ráadásul - nem utolsósorban -  ellehetetlenül a vállalkozó vasutak magyar munkavállallóinak foglalkoztatása is.

Mózes Tibor, a VDSzSz Szolidaritás ügyvezető alelnöke egy olyan támogatási rendszer kidolgozását és mielőbbi hatályba léptetését kezdeményezte Lázár Jánosnál, amely képes a foglalkoztatási helyzetet stabilizálni az új támogatási rendszer bevezetéséig. Tagjaink jogos és elemi elvárása, hogy a munkanélküliség elkerülése érdekében minden alkalmazható megoldást számításba vegyünk.