Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Elfogadhatatlan a MÁV ajánlata, a törvényi passzus védelme érdekében a miniszterelnökhöz fordulunk!


A törvényjavaslat megakadályozása érdekében többek között a miniszterelnökhöz és a nemzetgazdasági miniszterhez fordul a VDSzSz Szolidaritás. A MÁV Zrt. az április 19-i tárgyalás alkalmával rendkívül méltatlan ajánlatot tett. Összefoglaló.

Április 19-én is eredménytelen volt a készenléti jellegű munkakörökkel kapcsolatos tárgyalás a MÁV Zrt-nél, úgy tűnik, a megállapodás a ködbe vész. Mitagadás azzal a szándékkal és reménnyel ültünk tárgyalóasztalhoz, hogy sikerül egyezségre jutni, hiszen a helyzet adott: a törvényben foglaltakat meg kell tartani, a munkáltatónak viselnie kell az ezzel járó kiadásokat!

A MÁV Zrt. április 19-én nagyon méltatlan ajánlatot tett, hiszen visszatértek a gyökerekhez. Azt kínálták fel, hogy a műszakpótlék részleges emelése mellett a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak 15%-os szombati térítést kapjanak azokra a napokra, amikor vasárnap is munkát végeznek. Ez méltánytalan és elfogadhatatlan ellentételezést jelentene, vitára sem volt alkalmas.
Ezt követően hosszasan tárgyaltuk a lehetséges kimeneteleket, de nem változtattunk korábbi álláspontunkon: amíg a törvényhely létezik, addig minimális követelésünk az, hogy a korábban már nyilvánosságra hozott szolgálati helyek esetében a műszakpótlék 10%-kal emelkedjen. Azon szolgálati helyeken pedig, ahol nem kerül sor műszakpótlék-emelésre, a készenléti jellegű munkakörben foglalkoztatottak részére 100% pótlék járjon, ha az érintettek a szombatot közvetlenül követő vasárnap is munkát végeznek. Ez esetben az így keletkező rendkívüli munkavégzés nem terhelte volna az éves túlórakeretet.

Ez volt a korábbi tárgyalásokon megfogalmazott ajánlatunk, amit korrektnek, tisztességesnek tartunk, hiszen szolgálja a munkavállalók, tagjaink érdekeit, megfelel a jogszabályi elvárásoknak. Utóbbi értelmében ugyanis a vasárnapi munkavégzést vagy mérsékelni kell, vagy megfelelő ellentételezést kell kapniuk azoknak, akik vasárnap mégis rendszeresen munkavégzésre kényszerülnek.
Hiszen hétvégén távol vannak a családjuktól, ezt az időt nem lehet helyettesíteni egy hétköznapi pihenőnappal – akkor sem, ha a munkavállaló két egymást követő napot tölthet pihenéssel. A családok programja ugyanis vajmi kevéssé igazodik a vasúti munkarendhez.

Fontos, hogy a törvényalkotó a hétvégi munkavégzés terheit 2012-től elismerte a hivatkozott paragrafus beiktatásával. Semmi okunk arra, hogy ne éljünk maximálisan ezzel a lehetőséggel annak érdekében, hogy tagjaink érdekeit tisztességgel és jól szolgálja.

Bár meglehetősen szkeptikusak vagyunk a jövőt illetően, nem adjuk fel: még ezen a héten szeretnénk ismét tárgyalóasztalhoz ülni. Ebben a kérdésben ezt megelőzően megpróbálunk a MÁV Zrt-vel akár informálisan is egyeztetni az egyezség érdekében. Ha nem jön létre megállapodás, akkor a törvényt kell alkalmazni: sajnos, a műszakpótlék-emelés egyelőre elmarad, mivel a munkáltató nem lesz hajlandó máshonnan forrást biztosítani erre.
Viszont az összes készenléti jellegű munkakört ellátó munkavállaló esetében – a törvény által megszabott határokon belül – a maximális díjazásra tartunk igényt, ahogy természetesen arra is, hogy az így keletkezett rendkívüli munkavégzés teljes egészében beleszámítson az éves túlórakeretbe.

Bármennyire is “szellemes” megoldásokon törik a fejüket, a munkáltató nem tudja jogszerűen megoldani a szombati és vasárnapi munkavégzések kiiktatását – legalábbis, ilyen foglalkoztatási rend mellett. Úgy véljük, hogy a munkáltatónak mindenképp érdekében állna korrekt módon megállapodni velünk.

Természetesen továbbra is megteszünk lehetőségeinkhez mérten mindent annak érdekében, hogy a törvényhely – 101.§ (3) – ne változzon; vagy ha mégis, akkor inkább az előnyére módosuljon: levélben fordultunk a nemzetgazdasági miniszterhez, április 20-án pedig a miniszterelnököt is megkeressük. Ezen kívül egyéb fórumokat is felhasználunk annak érdekében, hogy a munkavállalók terhei ne növekedjenek, hanem inkább csökkenjenek.

Ismeretes: Az Mt. 101 § (3) törlésére irányuló törvénymódosító javaslattal kívánja a MÁV-Csoport havi 10-15%-kal csökkenteni az amúgy is elviselhetetlenül alacsony jövedelmű, akár napi 16 órát és évi 300 túlórát sok esetben nyomorúságos viszonyok között ledolgozó vasutasok bérét! A törvénymódosítási javaslat várhatóan április végén kerül – csomagba bújtatva – a kormány elé. A munkáltató így állna bosszút a három évre visszamenőlegesen kifizetendő elmaradt túlórapótlék miatt! A VDSzSz Szolidaritás ugyanis február 25-én jogerősen pert nyert a Szegedi Törvényszéken, majd a szakszervezetünkkel folytatott egy hónapos huzavona után a munkáltatók vállalták, hogy részletes elszámolás alapján 3 évre visszamenőlegesen kifizetik a több milliárdos nagyságrendű elmaradt túlórapótlékot a mintegy tízezer érintett vasutas számára.

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!