Elkezdődött Németh Zsolt, a galád módon kirúgott vezető jegyvizsgáló tagtársunk pere!
Szeptember 29-én a Fővárosi Munkaügyi és Közigazgatási Bíróság félóra után november végére halasztotta a tárgyalást. A MÁV-Start – nyilvánvalóan Csépke András elrendelésére – rendkívüli erőket mozgósított: a vezető munkajogászon kívül két ügyvéd is erősítette a vállalatot. Kérdés, hogy a két ügyvédet ki finanszírozza: Csépke András magánpénzéből fedezi szórakozását vagy a Start büdzséjét terheli ez a kiadás is.
Mint Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke videónkban elmondta, nem értjük, hogy erre mi szükség van. Ahelyett, hogy önvizsgálatot tartana a vezérigazgató, és elnézést kérve visszavenné meghurcolt tagtársunkat, bírósági eljárással szórakoztatja önmagát – remélve, hogy igazat ad neki a bíróság. Bárány Balázs szerint azonban erre nem fog sor kerülni. Mardossa csak tovább a lelkiismeret: tagtársunknak azóta sincs állása, és a munkáltató nem hajlandó belátni, milyen elfogadhatatlanul viselkedik vele szemben.
A tárgyaláson a bíróság ismertette a keresetet, a MÁV-Start érdemi álláspontját rosszhiszeműen kizárólag a tárgyalást megelőző napon nyújtotta be, holott a bíróság korábban felhívta a figyelmét arra, hogy záros határidőn belül ezt tegye meg. A VDSzSz Szolidaritás alelnöke szerint ez
abszolút rosszhiszemű magatartás!
Hangsúlyozta, elfogadhatatlan ez a hozzáállás a munkavállaló és a munkáltató közötti viszonyban.
Remélem, hogy a mai nap intő példa lesz, és a MÁV-Start képes lesz változtatni álláspontján. Nagyon szeretném, hogy ez az ügy békében záruljon, és ne eszkalálódjon.
Természetesen, a VDSzSz Szolidaritás képviseli tagtársát, ahogy azt szeptember 29-én is tette. Örvendetes, hogy nagy számú hallgatóság volt a részünkről jelen – ezzel is demonstrálva, mennyire együtt érez az ártatlanul meghurcolt vezető jegyvizsgálóval. Aki semmi mást nem tett, csak megtartotta a munkaviszonyra vonatkozó szabályt, amit a munkáltató – jelesül Csépke András – egész egyszerűen megtorolt. Ráadásul, nem is ő maga, hanem a munkáltatói jogkörgyakorló közreműködésével - tette hozzá a VDSzSz Szolidaritás alelnöke.
A VDSzSz Szolidaritás a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) július 12-én "közérdekű bejelentést tett a MÁV-Start Zrt. személyszállító vonatainak zárt ajtókkal történő biztonságos közlekedtetéséhez szükséges feltételek biztosításával kapcsolatosan". A bejelentésre azután került sor, hogy Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója jogsértően kirúgatott két vezető jegyvizsgálót.
Mint a hatóság írta, az eljárás keretében iratbemutatásra és nyilatkozattételre szólították fel a vállalatot, emellett az NKH az alábbiról tájékoztatta a VDSzSz Szolidaritást:
(...) a MÁV-START Zrt-t határozatban köteleztük a Biztonságirányítási rendszerének olyan áttekintésére, amely további, többlet garanciális elemekkel növeli a személyszállító vonatok zárt ajtókkal történő biztonságos indítását.
A "többlet garanciális elem" egyértelműen a KSZ 9. sz. melléklete szerinti létszámnorma betartására utal, ahogy ezt Horváth László TSZVI-igazgató nemrég kiadott rendelkezése is megerősíti, eszerint: "A létszámnormára vonatkozó előírásokat kötelezően be kell tartani, illetve tartatni!"
Mint azt Bárány Balázs szakszervezetünk Szegedi területi oktatásán felidézte, a MÁV-Starttal a viszony akkor romlott meg, amikor a munkáltató előállt a jegyvizsgálók napi rendes munkaidejének 8,4 órára emelésével. Erre azt mondtuk, hogy ez nem megy, hiszen a korábbi munkaidő-emelést sem kompenzálta a munkáltató, amikor esetükben 7,3 óráról 8 órára nőtt a napi rendes munkaidő. Hogy gondolják azt, hogy szakszervezetünk hozzájárul a munkaidő növeléséhez – mégha adtak is volna valamilyen pótlékot, hiszen akkor még erről szó volt. Elmondta: az az ars poeticánk, hogy a napi rendes munkaidőt csökkenteni kell, ezzel összeegyeztethetlen, hogy olyan útra lépjünk, amivel a napi rendes munkaidő nyolc óra fölé emelkedne.
Egyszerűen nonszensz, be kell látni.
Ezen aztán Csépke András megsértődött, és akkor jött az erőpolitizálás: a jegyvizsgálókat olyan munkavégzésre próbálta kényszeríteni, ami a közlekedés biztonságát sérti, sőt, az utazók biztonságát is kedvezőtlenül befolyásolja. Megegyeztünk a Kollektív Szerződésben a létszámnormában, ezt felrúgta, nem voltak hajlandóak teljesíteni.
És azt a tagunkat, aki ezt tartotta, azonnali hatállyal elbocsátották a MÁV-Start Zrt-től, biztos hallottatok róla, egy nyugatis kollégáról van szó. Azt gondolom, hogy amíg az ügye nem tud rendeződni, addig a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójával tárgyalásokat vajmi nehéz folytatni.
Két okból is: egyrészt, mert nem tartja a szavát, megszegi a saját maga által aláírt Kollektív Szerződést. Miért tartana meg bármit is ezek után?
Másfelől tagunkkal ilyen jogellenesen nem lehet bánni, hiszen ha ezt hagyjuk, akkor holnapután bárki jöhet, és mondanák, hogy most miért szóltok, amikor őt is hagytátok? Nem hagyjuk. Nincs béke az olajfák alatt. Ha tetszik, ha nem, így kell tennünk. Én tudom azt, hogy pár ügy rendezése emiatt késlekedik, de ez nem azt jelenti, hogy el is marad.
Bárány Balázs felelevenítette, hogy 2000-ben egy megbeszélésen vett részt Franciaországban. A látogatás idején épp sztrájk volt az SNCF-nél, mert három jegyvizsgálót kidobtak a vasúttól. Nem vették fel a munkát, amíg vissza nem vették őket. Mintegy három napig tartott, utána visszavették mindhármat. Németh Zsolt vezető jegyvizsgáló tagtársunkkal kapcsolatban elmondta:
Itt ezt a gyereket kirúgták, hát, az a helyzet, hogy nem állt meg az egész vasút. De még a kollégái a Nyugatiban sem tették azt, ami elvárható lett volna tőlük. Ez nem esett jól, nagyon rosszul érintett.
Hozzátette, még arra sem voltak képesek, hogy nyilatkozzanak: nem kívánnak 200 óra rendkívüli munkavégzésnél többet dolgozni, ahogy a 16 óra napi beosztható munkaidőre sem mondtak nemet.
Tehát van hova fejlődni. Ennyit egy közösség meg kellett volna, hogy tegyen a másikért. Erre nincs magyarázat. És jó lenne, ha ez már megtörtént, akkor intő példa legyen: bárkivel ilyesmi történik, bármely szolgálati helyen, ez nem fog bekövetkezni még egyszer. Az a nevünk, hogy Szolidaritás.
Ismeretes: A MÁV Zrt. vezetése és a VDSzSz Szolidaritás augusztusban nem tudott megegyezni Németh Zsolt visszavételéről, akit azért bocsátott el a MÁV-Start, mert nem volt hajlandó egyedül elvinni a Nyugati pályaudvarról egy, szerinte túl sok kocsiból álló vonatot. Bárány Balázs, a VDSzSz Szolidaritás alelnöke korábban a Magyar Nemzetnek elmondta: Zsolt, az elbocsátott jegyvizsgáló nem tudott volna megélni abból a pénzből, amit új, a MÁV által felkínált pozíciójában keresett volna.
Annát, a másik elbocsátott jegyvizsgálót sem a MÁV-Start vette vissza: Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatójának segítőkész közreműködésének köszönhetően forgalmi szolgálattevő lesz.
Csak így lehet változást elérni: Mondjatok minél többen NEMET...
...a változó munkahelyre!
...a 16 óra napi beosztható munkaidőre és a napi rendes munkaidő 8,4 órára emelésére (utazók)!
...valamint a 200 óra feletti rendkívüli munkavégzésre (utazók és személypénztárosok)!
Csak így van ugyanis lehetőség az alapbérek elfogadható emelésére, a létszámnorma betartására, összességében arra, hogy a munkáltató tisztességesebben bánjon a vasutasokkal! Az egyéni alkukkal nagyon kevesen - és ők is csak a többiek kárára - járnak jól. További részleteket, a nyilatkozatokat itt találod!
