Nálunk minden
a vasutasokról szól!

Mozdonyvezető tagtársunkat képviselve indít pert a VDSzSz Szolidaritás a heti pihenőidő ki nem adása miatt!


Amennyiben a munkáltató nem biztosítja egybefüggően a KSZ-ben előírt heti pihenőidőt, akkor a ki nem adott órák rendkívüli munkavégzésnek számítanak, amit ki kell fizetni a munkavállalók részére - Láng László mozdonyvezető tagtársunkat ebben a perben képviseli a VDSzSz Szolidaritás. Borsányi Béla, szakszervezetünk Bátaszéki Mozdonyvezető Tagcsoportjának ügyvivője szerint a MÁV-Start "mindig a jóhiszeműségünkre alapoz, sőt nagyon-nagyon sokszor a kollégák félelemérzetére és a létbizonytalanságára" is.

Borsányi Béla, a VDSzSz Szolidaritás Bátaszéki Mozdonyvezető Tagcsoport vezető ügyvivője szerint a mai világban nem egy csöndes beszélgetőtársra vagy egyesületre, szakszervezetre van szükségük, hanem egy olyan "éles és hangos kiállású" szakszervezetre, mint a VDSzSz Szolidaritás. Mint mondta, nagyon sok probléma van, amit a MÁV – de főleg a Start vezetői – nem igazán akarnak tudomásul venni.

Az igaz, hogy mi a MÁV-hoz – jelenleg MÁV-Starthoz - szegődtünk, de a munkaerőnket adtuk el a MÁV-Startnak, és nem az egészségünket. Viszont napjainkban – lásd a jegyvizsgálókat is – gyakorlatilag a MÁV-Start már az egészségünket bocsátja áruba, és kockáztatja. Mindig a jóhiszeműségünkre alapoz, sőt nagyon-nagyon sokszor a kollégák félelemérzetére és a létbizonytalanságára.

Béla a régi igazgatónak már három éve többször jelezte, hogy a munkaközi szüneteket nem a Kollektív Szerződés és a Munka törvénykönyve alapján adja ki a munkáltató. Sok esetben a munkaközi szünetet önköltségi utazás közben kellett kivenniük, illetve nincsenek megfelelő helyiségek arra, hogy a munkaközi szünetet kivegyék, és eltöltsék. Holott a Munka törvénykönyve világosan rendelkezik arról, hogy a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek:

amennyiben nincs a munkaközi szünet eltöltésére kijelölt helyiség, akkor azt a technológiai fegyelmet nem sértve ott veszem ki, ahol akarom. Nekünk ezt a lehetőséget nem biztosították.

Vannak apró, pozitív változások, így például megszűntek a vonaton kiadott munkaközi szünetek, és a munkáltató már kifizeti, ha a technológia nem teszi lehetővé, hogy a munkavállaló kivegye a munkaközi szünetet. Csökkentek az egymást követő éjszakai és hajnali szolgálatok is.

Láng László, a VDSzSz Szolidaritás Bátaszéki Mozdonyvezető Tagcsoportjának vezető ügyvivő-helyettese a gondok közé sorolja, hogy szerinte sajnos nagyon Budapest-centrikus az ország, és ezen a téren még senki nem tudott fellépni, távlati terv lenne ennek kezelése.

"Kitalálták ezt az IVU nevezetű akármit" - folytatja Béla. "Nem látjuk az eredeti szolgálatainkat, csak a kozmetikázott végeredményt, így nem tudjuk, hogy adott esetben mennyi átvezénylést kellett volna fizetniük, nem tudjuk, mennyit kellett volna fizetni szabadságra, táppénzre. A mi területünkön bevett szokás, hogy a szabadságot nagyon sokszor a mínuszórák pótlására használja fel a munkáltató."

Nagyon nagy szükség lenne az előrelépésre a heti pihenőidő kiadásával kapcsolatban is, a VDSzSz Szolidaritás ebben is a segítségükre siet: rövidesen újabb per kezdődik! A Bátaszéki Mozdonyvezető Tagcsoport vezető ügyvivője szerint el kell érni, hogy a heti pihenőidőt ne vasárnap-hétfőn adják ki, mert ez két hétnek számít: nem érvényesül a heti két egybefüggően kiadandó pihenőidő, a kétszer 48 óra, illetve a munkaidőkeret heti átlagában meg kell lennie a 48 órának.

Láng László elmondta: a munkáltató elismerte a jogsértést - azt, hogy több esetben nem valósult meg a minimum 42 órás heti pihenőidő, aztán részéről itt be is fejeződött a történet, a VDSzSz Szolidaritás képviseletében bírósághoz fordul. 2015 januári elsejéig visszamenőlegesen László vezényléseit adtuk be a bíróságra, de mint mondja, bármelyik kollégáét beadhattuk volna: van, akinek 12, másnak 15-16, és 20 óra sérelmes, ki nem adott heti pihenőideje van – és a vasárnapi-hétfői pihenő is komoly  gond - jegyezte meg a vezető ügyvivő-helyettes.

Bélának a kollégák megmutatják vezénylésüket, nagyon sokszor fordulnak hozzájuk tanácsért Kecskeméttől kezdve Dombóváron át az ország minden pontjáról a heti 48 órás pihenőidővel kapcsolatban. Úgy tapasztalja, hogy ez nem csak helyi, hanem országos  probléma. Mint mondta:

A 48 óra heti pihenőidőt jelen esetben túlmunkával, túlórával kell megváltani, az alapbérem 100%-ával. Ahányszor nekem egy hónapban a munkaidőkeretben nem adták ki a 48 óra pihenőidőt, azt annyiszor 100%-kal ki kell fizetni.

László nagyon nagy horderejű dolognak tartja ezt az ügyet, szerinte is országos jelenségről van szó. Hiszen - mint mondja - vegyük csak a budapesti kollégákat, ők csak minimum 12 órát töltenek otthon, hajtanak, és 50-60 túlórákkal robognak. Épp ezért Béla szerint

nem mindegy, hogy a jövőben a gyerekeink, fiatal kollégáink milyen állapotba kerülnek a ki nem adott pihenőidők miatt. Nem szívesen beszélek erről, a kilencvenes években volt itt egy közfeltűnést keltő baleset, nem szeretném, ha a kialvatlanság és a fáradtság miatt hasonló eset történjen. Mi ezért döntöttünk a VDSzSz Szolidaritás mellett, mert tudtuk azt, hogy erős szakmai csapat van a VDSzSz Szolidaritásnál, ennek példája a dr. Pusztai Edit (a VDSzSz Szolidaritás jogásza) által megnyert jogerős bírósági ítélet is*. Nekünk ez elég nagy lendületet adott ahhoz, hogy mi is ilyen csapathoz szeretnénk tartozni, és bőven akad sok minden, amit szeretnénk mi is érvényesíteni a KSZ és az Mt. alapján.

*Ismeretes: a VDSzSz Szolidaritás február 25-én jogerősen pert nyert a Szegedi Törvényszéken, majd a szakszervezetünkkel folytatott egy hónapos huzavona után a munkáltatók vállalták, hogy részletes elszámolás alapján 3 évre visszamenőlegesen kifizetik a több milliárdos nagyságrendű elmaradt túlórapótlékot a mintegy tízezer érintett vasutas számára.

A perrel kapcsolatos cikkeinket ide kattintva meg ide kattintva olvashatod el.

Tartozz közénk, erősíts minket: lépj be Te is a VDSzSz Szolidaritáshoz! Legfontosabb szolgáltatásainkat itt találod! A belépéshez keresd területi irodáinkat, a Tagdíjlevonási nyilatkozatot itt találod.

Szeretnél elsőkézből értesülni a legfrissebb hírekről? Csatlakozz a VDSzSz Szolidaritás facebook-oldalához!