MÁV Pályaműködtetési Zrt. KMvB Hírlevél
Beszámoló a MÁV Pályaműködtetési Zrt. KMvB 2025. október 7-i üléséről.
Elsőként Tóth Péter munka- és tűzbiztonsági vezető beszámolóját hallgattuk meg az elmúlt időszak baleseti adatairól. Augusztusban 45 alkalommal, szeptemberben 33 alkalommal és október első hetében 1 alkalommal történt baleset, így összesen 79 balesetet regisztráltak ebben az időszakban a MÁV Pályaműködtetési Zrt-nél. 43 esetben ez nem járt keresetkieséssel, egy esetben 1-3 napos volt a keresetkiesés illetve 34 esetben 3 napon túli volt a keresetkieső napok száma. A balesetek szervezeti megoszlása: Fegyveres Biztonsági Őrségnél 3 db, Forgalomnál 24 db, Ingatlanosoknál 11 db, TEB-nél 6 db, Pályásoknál 31 db és 1 esetben funkcionális. Tóth Péter tájékoztatta a jelenlévőket, hogy az összes felülvizsgálatra kötelezett berendezésekre, felszerelésekre vonatkozóan egységes nyilvántartási rendszert befoglaló táblázat kiküldésre került a munkáltatóknak egyeztetésre.
Továbbá szó esett arról, hogy tárgyalások folynak a Magyar Közút Zrt. és GySEV Zrt. munka és tűzbiztonsági feladatainak 2026. január 1-jei átvételével kapcsolatban, ami az ezen területen dolgozó munkavállalókat is érinteni fogja. Így 2026. január 1-jével számításaik szerint a MÁV Szolgáltató Központ zárólétszáma 197 fő lesz. További információ, hogy a szolgálati helyeken lévő tűzvédelmi berendezések hitelesítésével, karbantartásával kapcsolatban a TIZO-t kell megkeresni.
A Tüzér utcai székház átvétele folyamatosan zajlik. Jelen pillanatban a TELEKOM székház munkavédelmi bejárása is megtörtént, ahol igen sok munkavédelemmel kapcsolatos probléma merült fel. A Kopaszi-gáton épülő székházakba várhatóan 2026. március-április környékén lesz a költözés. Felmerült a kérdés, hogy az új munkaterületek átvételével megnövekedett terhelések nem befolyásolják-e a munka- és tűzbiztonsági feladatok hatékony és biztonságos elvégzését. A MÁV Szolgáltató Központ vezetősége határozza meg, hogy az egyes működési területeken mennyi létszámra van szükség. Továbbá Tóth Péter tájékoztatta a jelenlévőket arról, hogy a Munkavédelmi Szabályzat elkészült, és megküldésre került a Munkáltató részére.
A következő beszámolót Dr. Seres Marianna, a Vasútegészségügyi NK Kft. (VE) Budapesti Egészségügyi Központjának orvosigazgatójától kaptuk a 2026 évben megújuló szűrőprogrammal kapcsolatban.
A 2023-évben zajlott egészségügyi szűrőprogramhoz hasonlóan – amelyen igen sok munkavállaló vett részt - 2026-ban ismételten szervezzük a MÁV munkavállalók folyamatos egészségi állapotának vizsgálatát, melyre jelentkezni online formában lehet majd. A vizsgálatok az alábbi területeket érintik: Labor, Belgyógyászat, EKG, Mozgásszervi és fogászati szűrés. Opcionálisan a nőknél nőgyógyászati/szemészeti a férfiaknál urológiai szűrésre/vagy szemészeti szűrésre van lehetőség. A szemészeti szűrés nem tartalmazza a szemüveg felírását.
A HR vezetésével indult el a MÁV Egészségprogram. Minden hónapban különböző tematikával szerveznek egészségfejlesztő programokat, melyben a Vasútegészségügyi Társaság is aktívan részt vesz. 2025. áprilisban a H4H, Molekuláris ujjlenyomat klinikai kutatás került bemutatásra. Ez a Nobel-díjas Krausz Ferenc kutatási programja, melynek keretében pl. arra kaphatunk felvilágosítást, hogy milyen betegségekre vagyunk hajlamosak. A VE 3 divíziója vesz részt a kutásban Budapest, Miskolc és Szeged, erre a vizsgálatra önkénteseket toboroznak. Májusban dohányzást leszoktató programra lehetett jelentkezni. Készült gyógytornászok által összeállított gerinctorna video, amely a MÁV honlapján elérhető és újságcikk a Vasutas Magazinba, bőrgyógyász és dietetikus közreműködésével. Szeptemberben a női egészség, volt a fókuszban, mely kapcsán a nőgyógyász szakorvosunkkal készült interjú. Ősszel futónapot szerveztünk. Októberben a MÁV sport-és egészségnapi rendezvényén anyajegyszűrést végzünk. Novemberben, a férfiak egészséghónapja keretében urológiai szűrésre lesz lehetősége a jelentkezőknek. A vasutasnap keretében 228 munkavállaló szűrése történt meg, ebből 43%-kat további szakvizsgálatra küldtük tovább. Szó esett arról is, hogy a Hévízi és Harkányi gyógyüdülőben a vasutas munkavállalók előnyt élveznek a többi pácienssel szemben, akár OEP finanszírozottként akár önköltséges alapon kérik a szolgáltatást.
Továbbiakban Magyar Zoltán TEB igazgató tájékoztatott a vasúti jelzőkre felhelyezett figyelmeztető táblákkal kapcsolatban. Főleg Debrecen igazgatóság állomási területét érintő probléma, de máshol is előfordult, hogy a felhelyezett lassújel táblák miatt az izzócserék elvégzése nehézkes. Tájékoztatása szerint csak olyan lassan lejárandó szakaszon lehet a vasúti jelzőkre felhelyezni a lassújel táblákat, ahol máshogy ez nem megoldható vagy gazdasági szempontból ez a célszerű. A lassújel táblákat oldható kötéssel kell felhelyezni, hogy bármikor ideiglenesen áthelyezhető legyen. A leszerelést vonatmentes időben a biztosítóberendezési műszerészek végezhetik. Mivel a pályák állapota miatt a lassújel táblák tovább maradnak fenn, így azok elhelyezésére vonatkozóan a megfelelő szabályozás szükségessé válhat. A következő kérdés, melyről szükséges beszélnünk a pályamenti zöld növényzet kezelése. Jelenleg több szakágnál is vannak a zöldnövényzet karbantartásával kapcsolatos feladatok, vagy részfeladatok. Tudjuk, hogy milyen problémákat okozhat, ha nincs karbantartva a zöldnövényzet a pályák mentén. Ez főleg az erősáramnál jelentkezik, hiszen egy kidőlt fa sokkal több kárt tud okozni a felsővezetékben mint a pályában. Órákra leállíthatja a vonatközlekedést, nem beszélve a járulékos költségekről. Havaria esetén igénybe tudjuk venni a katasztrófavédelmet is, azonban ennél jobb megoldást kell találni. Egy nagyobb vihart követően priorizálni kell, hogy hova menjünk ki előbb, mi az a helyszín melynek helyreállítása feltétlen szükséges. Gond az erőforráshiány is. Sajnos a felsővezetékes járművek rendelkezésre állása alacsony. Az erősáramú szakterület vállalati kockázatkezelés keretében igyekszik a zöldnövényzettel kapcsolatos kérdéseket az összes érintett szakág bevonásával előre mozdítani. Első lépésként a jogszabályi keretek megteremtése történt meg, de a vizsgálat tovább folytatódik a szakágak együttműködésének előre mozdítása, a megfelelő karbantartási módszerek (ide értve a modern digitális technológiákat is) megtalálása és a szükséges források megszerzése érdekében.
Ismét felvetett probléma, hogy az emelőkosaras járművet vezető munkavállaló rendelkezik-e megfelelő vizsgával az emelőkosár működtetéséhez. Ezen jogosultságok tisztázása szükséges. Megoldásra vár, hogy az új felvételes munkavállalókat a megfelelő tanfolyamokra tudjuk elküldeni. Jelen pillanatban szűkösek a források és nem igazán van rálátásunk. A felvétel után a munkakörhöz kapcsolódó alapképzésen vesz részt a munkavállaló. Szó esett arról is, hogy a BGOK nem indít fadaraboló tanfolyamat, pedig nagy szükség lenne rá. Ilyen jellegű tanfolyami képzés csak Miskolcon és Pécsett érhető el. Továbbá a budapesti MvB elnöke jelezte, hogy a területekre kiadott parancskönyvi rendelkezéseket, utasításokat felül kellene vizsgálni, hogy azok mennyire építhetőek (kivéve a helyi sajátosságokat) bele az E101 és E102-es utasításba.
Az egyebekben egy közös ülés megszervezéséről döntöttek a tagok a MÁV Személyszállítási Zrt KMvB-vel. Továbbá a Szegedi Igazgatóság által delegált KMvB tag tájékoztatást adott a területi munkavédelmi bejárás tanulságairól.
Következő ülés várható időpontja: 2025. november 10.
Vasas Zsolt, KMvB elnök
